zondag 29 juni 2014

Het moderne proefdier

“Gorilla’s Apenheul helpen TNO” en “Apen mopperen niet over privacy” las ik in de Stentor van 28 juni 2014.
TNO en Apenheul hebben elf camera’s op de groep gorilla’s in Apenheul gezet voor het ontwikkelen van gedrags- en herkenningstechnologie. Omdat privacy bij mensen gevoelig ligt, hebben ze bedacht dat de gorillagroep kan meewerken. Iedereen is uiterst content en de verwachtingen zijn hooggespannen.
Maar wat vinden de gorilla’s ervan?
Oktober 2012 werd ik gevraagd als dierentolk om met André van Duin opnames te maken voor Animal Crackers. Ik had het al toegezegd toen ik hoorde dat de locatie Apenheul zou worden. Oeps! Ik wist van de grote apen dat ze daar niet op hun plek zitten dus het zou spannend worden wat eruit kwam als de camera’s draaiden. Op het moment van opname zweeg de gorilla die ik wat vroeg namens meneer Wijdbeens in alle talen. Andre van Duin en de crew gingen de bonobo’s filmen zodat ik alle tijd had om met het gorillavrouwtje te communiceren. Op alle vragen zweeg ze. Toen vroeg ik haar of ze zelf wat te zeggen had. Ik hoorde: ‘Ik wil niet bekeken worden, maar gezien.’
Nu staan er elf camera’s op de gorilla’s, met grootse toekomstplannen om elk moment te kunnen twitteren wat ze eten, welke vriendschappen ze aangaan en wanneer ze seks hebben. Worldwide.
Omdat dieren niet de verbale mogelijkheden hebben die wij hebben, wil dat nog niet zeggen dat dieren geen privacy kennen.

Uitzending Animal Crackers 16 november 2013: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1379438

Gorilla's in the Cloud:





Geen opmerkingen:

Een reactie posten