zaterdag 17 juli 2010

De leeuwin

Als ik contact maak met de leeuwin komt ze in mijn beeld voor me heen en weer lopen, mij ondertussen observerend. Even zien wat voor vlees ze in de kuip heeft. Dat laat ik altijd toe: het is een soort kennismaking met elkaar.
Deze leeuwin zegt als eerste dat het kaal is. Er zijn geen welpen. Ik weet niet of ze het alleen over zichzelf heeft of over de groep maar het lijkt of haar/hun cyclus verstoord is.
Dan laat ze weten graag iets bewegends te grijpen en ik voel meteen dat de verzorgers niet veilig zijn bij haar in de buurt. Ze gaat door met vertellen: ‘Het is niet alleen het eten maar ook het vangen. Er gaat een enorme krachtmeting aan het eten vooraf. Het niet kunnen rennen en vangen is een groot gemis. Na het rennen (en eten) is het goed rusten. Dit is rust zonder inspanning geleverd te hebben.’
Zij laat net als de pelikanen zien dat ze bijzonder weinig van haar capaciteit kan gebruiken.
Ze laat ook zien dat ze de deur in de gaten houdt. Ze weet dat daar de ontsnappingsmogelijkheid ligt. Denkend aan de reactie van een bloglezer over het ontsnappen van dierentuindieren vraag ik waarom deze leeuwin hier op dit moment is, ervan uitgaand dat de dolfijn gelijk heeft en geen enkel mens of dier ergens zonder reden is (zie reactie 4 bij de slangenhalsvogel).
‘Voor mij is dit een les in geduld, in incasseren. Accepteren dat de ruimte zo beperkt is.’
Maar er is duidelijk verveling bij deze leeuwin. ‘Rust is alleen fijn als er inspanning is geweest.’ Nogmaals laat ze weten heel graag te willen jagen.
Ik vraag haar: ‘Kan ik zeggen dat jullie uit je kracht gehaald zijn?’ ‘Wij hebben onze kracht nooit gekend,’ antwoordt ze. Maar ze weet dat ze een groot potentieel in zich heeft.
Ik vraag wat ze gaat doen als ze zou kunnen uitbreken en ik zie voor me dat ze dan een kind grijpt. Daar doet ze niet ingewikkeld over. Dan gaat ze los. Zo is haar natuur.

1 opmerking:

  1. Misschien wel aardig ook eens te laten zien hoe dierentuinpersoneel over zijn dieren denkt.

    De werkelijkheid is (ongeveer) de volgende.

    * Twee leeuwinnen zijn weggerukt uit het groepsverband van de (elf) Arnhemse leeuwen, waarvan ze enige jaren deel uitmaakten.
    * Ze zijn onder algehele narcose gebracht.
    * Ze zijn in veewagens gesleept, om in de brandende hitte een reis van ca. 250 km te maken.

    Wat schrijft nu de dierentuin op zijn website?

    "Het Nederlands Elftal is nog in de ban van het wereldkampioenschap in Zuid-Afrika, maar twee Arnhemse leeuwinnen hebben alvast - een succesvolle internationale transfer afgerond.

    Twee vrouwtjes die in 2008 in Arnhem geboren zijn, - zijn afgereisd - naar het Belgische dierenpark Monde Sauvage.”
    -----------------------------------------

    Laat ik eraan toe mogen voegen dat de beide leeuwinnen hun Arnhemse zaakwaarnemer hartelijk bedanken voor deze succesvolle transfer.

    Bron: http://www.burgerszoo.eu/over-burgers-zoo/nieuws/nederlandse-leeuwen-maken-internationale-transfer

    BeantwoordenVerwijderen