donderdag 15 juli 2010

De olifant

Als ik contact vraag met de olifant doet ze meteen haar slurf omhoog en de bek open, net of ze een beloning wil. Ook gaat ze zitten, met haar lijf opgericht en de poten naar voren. Ik heb het idee dat ik hier een van de voormalige circusolifanten te pakken heb. Ik leg haar uit dat dit een ander contact is. ‘Ik ben een ster geweest,’ zegt ze.
Ik heb het vermoeden dat de circuscarrière erg aangedreven werd vanuit de mens. Dat het wat haar betreft niet een echt wederzijds contact was. Dat er geen hartsrelatie was.
Naar mijn idee heeft ze verveling gekend. Ze zegt dat het hier ruimer is. Ik heb ook het vermoeden dat ze een band om haar poot heeft gehad. Ze legt uit dat alles dan om die poot draait. Het hele lijf draait alleen om die poot.
Het wiebelen (waven) is om in een soort trance te raken, vertelt ze en ik krijg de indruk dat er dan bepaalde stofjes worden aangemaakt die die trance veroorzaken. ‘Als er geen prikkels van buitenaf zijn, ga je jezelf zo vermaken,’ zegt ze.
Deze olifant komt op mij over als dat ze veel energie heeft en een open mind. Ze lijkt me nieuwsgierig en ondeugend, een dier met streken.
Ze laat me nogmaals zien dat ze goed kan zitten (op zo’n rond metalen olifantenkruk) en dat ze mensen kan vermaken. Ze zou het in de dierentuin ook kunnen doen en dan zou ze snoepjes/iets te eten willen als tegenprestatie. Ik grinnik dat dat nou net niet de opzet is van dierentuinen en dat ze dat vermoedelijk kan vergeten.
‘Ik ben nog niet toe aan rust. Er mag nog een appel op mij gedaan worden. Ik vind het leuk om mensen te vermaken.’ En weer laat ze zien dat ze nu een grotere ruimte heeft dan ze had.
Dan pakt ze mij denkbeeldig op en zet me op haar rug. Ik heb hierdoor het vermoeden dat mensen op haar rug mochten zitten om foto’s te maken, waarmee goed verdiend is.
‘Ik wil nog niet met pensioen. Ik wil beziggehouden worden,’ zegt ze. Het lijkt me een dier met humor! Een zacht dier, met leuke streken.
Als ik afscheid neem vraagt ze of ik nog een keer terugkom. Ze vindt deze manier van contact hebben leuk. Ze laat zichzelf nog even rondjesdraaiend zien. Dat kan ze ook …

1 opmerking:

  1. De goedmoedigheid van olifanten is schijn. Ongelukken met deze soort zijn niet zeldzaam, noch in circusssen noch in dierentuinen.
    Sinds een verzorger in Hilvarenbeek vermorzeld is, voert men daar (en elders) een hands off-beleid, d.w.z. dat verzorgers uit de buurt (achter de tralies) moeten blijven!

    ‘Live Hard Die Young: how elephants suffer in zoos’, RSPCA 2002

    BeantwoordenVerwijderen