vrijdag 9 juli 2010

Octopus Paul

Deze octopus uit de dierentuin in Oberhausen voorspelt de uitslagen van de voetbalwedstrijden.
Ik ben nieuwsgierig naar het dier en zeg hem dat ook als ik hem benader.
Hij laat meteen weten dat er veel druk op hem ligt momenteel.
Omdat ik hem wil begrijpen vraag ik of hij iets van zichzelf kan laten zien. Ik ervaar een naar buiten gericht dier, een dier dat erg op contact uit is. Omdat ik me niet kan voorstellen hoe je contact kunt maken met zo’n dier, hoe je zijn gedrag zou kunnen interpreteren, vraag ik hem hoe hij dat contact maakt. Hij geeft door dat hij veel signalen naar buiten geeft, dus vanuit het water naar de verzorgers toe.
Ik merk dat er heel veel in zijn hoofd gebeurt en dat hij heel veel begrijpt. Hij laat me zien dat hij normaal gesproken van spel houdt en de interactie met de mensen erg leuk vindt. Ik kan me nog steeds niet voorstellen hoe dat gaat en hij laat zien dat het allemaal op hartsniveau, gevoelsmatig, gebeurt. ‘Ik maak plezier,’ vertelt hij.
Op dit moment kom ik niet verder met hem omdat hij veel druk ervaart. Het zal me dan ook niet verbazen als zijn voorspelling voor de wedstrijd van overmorgen niet juist is. Het lijkt of er een waas over hem heen ligt, een soort deken waardoor hij niet in open verbinding staat met de informatiebron waar hij (voor zover ik nu kan zien) normaal gesproken een open contact mee heeft. Nogmaals: ‘De druk is niet meer leuk.’

Mijn mening: Ik vind het sneu voor het dier dat zijn speelse, losse levenshouding (met vermoedelijk een hoge intelligentie) zo bedolven wordt onder de druk van de media. Waarom moet het zo groots? Waarom kan het niet gewoon de lol tussen hem en zijn verzorgers blijven? Ik hoop voor dit dier dat zijn verzorgers hem afschermen voor veel publiek en dat ze hun normale contact met hem weer oppakken. Het lijkt me een heel boeiend dier en ik hoop ooit nog es een andere octopus te spreken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten